fredag den 21. juli 2017

Søde, syrlige rysteribs

rysteribs

Her hjemme har vi spist søde, syrlige rysteribs, som tilbehør til aftensmaden, den sidste uge. Det er virkeligt lækkert og det er virkeligt nemt.

Det er ribstid og ribsbuskene her på gården bugner af ribs. De første 5 kilo ribs er i fryseren og lidt rabarber-ribs-saft er det da også blevet til ud over rysteribs.

Rabarber-ribs-saften... 

...har min søde mormor lavet til mig. Blandingsforholdet på ribs, rabarber og sukker ved jeg af gode grunde desværre ikke noget om. Jeg kan kun fortælle at det er vildt lækkert. Så har du lyst til at eksperimentere, så er det helt sikkert en kombination jeg kan anbefale.

Søde, syrlige rysteribs

Ud over saft og bær til fryseren, er der også gået en masse bær til rysteribs. Kender du ikke allerede rysteribs, så skulle du tage og prøve det, for det er altså ret lækkert. De syrlige ribs blandet med det søde sukker bliver til lækkert tilbehør til din varme sommerret.

Når ribsene er renset og ribbet, blander jeg dem med rørsukker i blandingsforholdet: 1 marmeladeglas ribs til 2 tsk. sukker - sådan cirka.. Ryst ribsene rundt så sukkeret fordeles og smag så til. Alt efter hvor søde du vil have dine ribs tilsættes mere sukker. Jeg kan godt lide den syrlighed ribsene bidrager med som tilbehør, så jeg bruger kun lidt sukker til lige at runde smagen af.

Tip: Rysteribs behøver ikke begrænses som tilbehør til varme retter. Du kan også bruge dem som topping på din morgenmad eller som flot pynt på en dessert.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar