fredag den 31. oktober 2014

Æblechutney opskrift

Her kommer en opskrift på en spicy chili/karry-æblechutney, som jeg lavede 10 små glas af i efterårsferien. 

Vi havde plukket så mange æbler at jeg måtte til at tænke kreativ, da hele fryseren var blevet fyldt op af æblegrød. Så her kommer min første æblechutney opskrift. Ganske vellykket, hvis jeg selv skal sige det.

Jeg brugte

1 kg æbler, skrællet og udkernet vægt
300 g løg
300 g gulerødder
6 fed hvidløg

5 dl eddike
5 dl vand

1 dl brun farin
1 dl sukker

1/4 tsk knuste chilliflager
1/2 tsk salt
1 spsk karry

Alle angivelser er ca vægt/mål. Det vigtigste er at smage sig frem, så chutneyen bliver lige som man gerne vil have den. Der er jo også stor forskel på sødmen/syrligheden i forskellige æbler -dem jeg har brugt er haveæbler af ukendt sort ;)

Fremgangsmåde 

Æbler skrælles og skæres i både. Mine var af egen avl og derfor usprøjtede, så der var en del der blev skåret fra, men endte ud med godt et kg. Grøntsagerne skæres i mindre stykker. Det hele hældes i en gryde og koges op ved svag varme. Står og simre en lille times tid til det får den rette konsistens. Husk at rør i det undervejs. Smag til!

Hæld på sterile glas. Sæt låg på med det samme, så der dannes vakuum.

Tip: Jeg hældte det meste på glas og tilsatte lidt ekstra chili og salt til den sidste rest i gryden. Lod simre lidt længere og fik et par glas med en mere spicy udgave.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar