onsdag den 18. februar 2015

Forspiring af chili

chili frø

I går aftes hyggede jeg mig lidt med at forspire chili. Jeg har sået 9 forskellige slags chilier, i forskellige styrker, så jeg har store forventninger til sommeren.

Chillierne jeg har sået er: Cayenne, Aji Benito, Fish chili, Cherry Bomb, Bhut Orange Copenhagen, Jalepeno, Variegata, Jamaican Bell og Hungarian Hot Wax. 

Det er første gang jeg begiver mig ud i chili verdenen, så jeg er spændt på om det lykkes for mig. Her kommer i hvert fald min fremgangsmåde:

Fremgangsmåde til forspiring af chili

  1. Jeg har valgt en næringsfattig jord og iblandet en smule sand. Derefter har jeg siet den, for at undgå tunge jordklumper og sten. Alternativt kan man også bare købe sig en så- og priklejord.. 
  2. Jorden har jeg gjort godt våd og derefter kommet over i en plantebakke. Sådan en af de der små minidrivhuse man kan købe for ingen penge.
  3. Derefter har jeg placeret chilifrøene ovenpå den fugtige jord. Et frø i hvert rum.
  4. Chilierne mærkes op og noteres ned, så jeg kan kende forskel på de forskellige slags, når de kommer op, da jeg ikke ved hvordan de forskellige chiliplanter ser ud.
  5. Til sidst har jeg drysset et tyndt lag jord over frøene og vandet en smule igen.
Spirebakken har jeg sat i et lunt værelse, over en radiator. Bakken har låget på, så jorden forbliver fugtig. Når chiliplanterne begynder at spire, tager jeg låget af bakken og sætter bakken i en sydvendt vindueskarm, så de små planter kan få masser af lys.  

Som sagt har jeg ikke prøvet at lave mine egne chiliplanter før, så jeg er rigtig spændt på resultatet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar