mandag den 27. oktober 2014

Hvordan tager man frø fra tomater?

tomatfrø

Hvordan tager man frø fra tomater? Ja, der er flere forskellige måder på det, men den nemme og også den jeg har benyttet mig af vil jeg lave et lille indlæg om her.

Jeg har fået foræret nogle superlækre hjemmedyrkede tomater, som jeg vil prøve at tage frø fra, i håber om at jeg kan lave mine egen planter til næste år. Jeg ved dog ikke om tomaterne er frøægte eller hybrider, men jeg tager chancen. Tomaterne er jeg jo blevet foræret, så det har ikke kostet mig noget at prøve.

Fremgangsmåde, helt enkelt:
Den modne tomat skæres over og kernerne skrabes ud på et stykke køkkenrulle. Jeg fordeler kernerne godt, så jeg nemt kan klippe et par stykker ud af gangen, når jeg skal bruge dem.
Kernerne med tomatsnask, får lov til at tørre ind og jeg har derefter gemt dem i et kaffefilter.
Husk at skrive på papiret, hvilken sort kernerne stammer fra, så du kan kende forskel, når det bliver plantetid.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar